Onze oplossing:
Voor we aan de slag gingen, beantwoorde Xpeditie 3.6.0. enkele specifieke vragen om het probleem helder te krijgen. Xpeditie 3.6.0. noemde aanvankelijk het doorontwikkelen van de huisstijl en communicatiemiddelen, maar wij zagen in hun antwoorden vooral de behoefte aan een toepasbare 'branding' in de breedste zin. Hun huidige stijl was vrij zakelijk en matchte niet goed met datgeen wat ze wilden uitstralen en wat de doelgroep (gezinnen met kinderen van 4-12) ook aanspreekt. Hier is Studio Nijenhuis mee aan de slag gegaan.
Onze oplossing voor hun vraag was het ontwikkelen van een moodboard én stijlgids, omdat dat een praktisch toepasbare referentie tool is om nu en in de toekomst een eenduidige lijn vast te houden in alle uitingen. Een moodboard is een beeldende samenvatting van de stijlgids. In een stijlgids maken we keuzes voor de typografie, fotografie, illustraties, kleuren en elementen die passen bij de wensen, doelgroep en organisatie. Het gaat verder dan alleen het ontwerpen van een communicatiemiddel.
Onze oplossing voor hun vraag was het ontwikkelen van een moodboard én stijlgids, omdat dat een praktisch toepasbare referentie tool is om nu en in de toekomst een eenduidige lijn vast te houden in alle uitingen. Een moodboard is een beeldende samenvatting van de stijlgids. In een stijlgids maken we keuzes voor de typografie, fotografie, illustraties, kleuren en elementen die passen bij de wensen, doelgroep en organisatie. Het gaat verder dan alleen het ontwerpen van een communicatiemiddel.
De vraag van Xpeditie3.6.0.:
We hebben hulp nodig met het doorontwikkelen van een huisstijl. We missen een éénduidige stijl. Het logo en de oranje kleur willen we graag behouden, maar vinden we nu nog lastig toepasbaar. Hebben jullie daar ook een oplossing voor?
+ Branding + Digitale beeldbewerking + Beeldredactie + Illustratie
Xpeditie 3.6.0 is een christelijk platform voor gezinnen met kinderen van 4-12 jaar.
Onze oplossing:
Voor we aan de slag gingen, beantwoorde Xpeditie 3.6.0. enkele specifieke vragen om het probleem helder te krijgen. Xpeditie 3.6.0. noemde aanvankelijk het doorontwikkelen van de huisstijl en communicatiemiddelen, maar wij zagen in hun antwoorden vooral de behoefte aan een toepasbare 'branding' in de breedste zin. Hun huidige stijl was vrij zakelijk en matchte niet goed met datgeen wat ze wilden uitstralen en wat de doelgroep (gezinnen met kinderen van 4-12) ook aanspreekt. Hier is Studio Nijenhuis mee aan de slag gegaan.
Aan de drie kleuren die Xpeditie 3.6.0. reeds gebruikte, hebben we een vijftal nieuwe kleuren toegevoegd.
Kleuren die passen bij de kernwoorden avontuur, onderzoekend, enthousiasme, stoer en hip.
Voor de balans is een strak lettertype gekozen als basis. Op enkele uitingen mag een uitzondering gemaakt worden in het lettertype, zoals op button/stickers. Hier kunnen speelse lettertypes voor gebruikt worden.
De gekozen kleuren voor Xpeditie 3.6.0. zijn krachtig en helder. In de stijl fotografie zochten we dit terug.
De stijl van de fotografie is typerend als journalistiek / day-in-the-life. Het dagelijks leven vastleggend zoals het is (niet geposeerd). Om elementen uit te lichten kan er een witte rand om de foto heen geplaatst worden, zoals hiernaast is gedaan met de rugzak en auto. Om een beeld minder strak te maken, kan één rand golvend afgesneden worden. Dit geeft een speels en een eigen karakter.
De illustraties zijn kleurrijk, speels en herkenbaar. De extra vormen en achtergronden die in ontwerpen toegepast kunnen worden, zijn daarentegen eenvoudig en symmetrisch. Hierdoor ontstaat een goede balans in het aanspreken van beide doelgroepen: zowel de kinderen als de ouders.
Eén van de vragen vanuit Xpeditie 3.6.0. was om een oplossing te vinden voor het moeilijk toepasbare logo. Door het logo iets aan te passen naar een liggende variant, welke geplaatst is in een vlak, is het probleem opgelost. Het logo kan op deze manier overal 'opgeplakt' worden, zonder dat het ten koste gaat van de leesbaarheid.
Het idee voor de sticker/buttons kwam bij ons al gauw in beeld. Stickers worden vaak ingezet als beloning, om iets te versieren of als herinnering aan iets tofs. Bij ieder event of uitgevoerde opdracht kan Xpeditie 3.6.0. een sticker/button meegeven. De sticker wordt zo een verzameling. Maar ook als een kind trots verteld over zijn sticker ("die heb ik tijdens dat toffe evenement verdiend") zorgt voor interesse bij vriendjes die ook graag zo'n sticker willen hebben.
In verband met de onzekerheid of events door konden gaan (vanwege de coronamaatregelen) en ook het budget, vroeg Xpeditie 3.6.0. ons naar een goede en flexibele oplossing te zoeken om het eerste event aan te kondigen.
Studio Nijenhuis koos voor een ticket-label vorm. Deze kan speels geplaatst worden op een achtergrond, foto of afbeelding. Daarnaast kan de datum eenvoudig worden aangepast.
Social media, waaronder Instagram, is ontzettend belangrijk voor de promotie van Xpeditie 3.6.0. Daarom hebben we een grid ontwikkeld, die uitgevoerd kan worden door Xpeditie 3.6.0. zelf. Door achtergronden, texturen, stickers/buttons te gebruiken in de herkenbare stijl, is de (Instagram)feed zeer aansprekend voor de doelgroep.
Social media
Social media